tisdag 8 maj 2012

Man arbetar som man läser

Om jag var studiehandledare skulle jag låta mina elever läsa skönlitteratur. Speciellt sådana elever som inte riktigt vet vad de vill. Det finns många skolelever som inte tycker om att läsa skönlitteratur men det är för att de läser fel böcker. Mina elever skulle gaffla igenom böcker tills vi skulle hitta de böcker som de verkligen orkar och vill läsa. På så sätt skulle vi få reda på vad de verkligen är intresserade av. Jag tror dessutom att man läser skönlitteratur på samma sätt som man arbetar (det gäller både förvärvsarbete och annat arbete). Snabbt, långsamt, slarvigt, noggrant, analytiskt eller kanske bara med hopp om att boken ska ta slut nån gång. Sen läser man förstås olika böcker på olika sätt. På samma sätt utför man olika sorters arbete på olika sätt.

Somliga tycker om att läsa vad som helst. Andra läser endast böcker som handlar om ett visst tema. Själv hör jag till dem som fastnar för få böcker, men dem läser jag däremot noggrant och eftertänksamt. Jag fungerar nog lika också när det gäller arbete.

Håller ni med om att det finns ett samband?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm. Nu när du frågar om sambandet, så nä, tror inte på ett absolut samband. Hellre på att mänskan är föränderlig och ologisk, än teoretisk absolut. Jag läser noggrant och analytiskt, t ex, men arbetar ibland som en kratta och ibland petnoga.

Jag frågar mig också... varför just samband mellan läsning och jobb? Istället för t ex bildkonst och jobb. Eller musik och jobb. Eller musik och... föräldraskap.

Men känner igen mig i dethär med att bilda allmänna teorier av en tilltalande idé. Undrar varför man vill det. Har tänkt för mig själv att "här sitter jag nu och skapar en ny religion igen". Och så ser jag genast alla motbevisen för att nya religionen ska stämma. Säger dom högt och är ologisk.

Hanna K.

Caj sa...

Det kunde lika gärna vara musik och föräldraskap, men nästan alla både läser och utför arbete, dessutom ofta, så sambandet är enkelt att se.

Sen undrar jag också varför det är så roligt att skapa en sån här sambandsteori.

Caj sa...

De flesta läser kanske inte skönlitteratur ofta (det gör ju inte jag heller), men de flesta läser någonting ganska ofta.

nettezrum sa...

Jag tycker Caj att du har en ganska intressant sambandsteori. Började rannsaka mig själv, min läsning och hurdan jag är som person. Skönlitteratur läser jag rasande fort,hungrigt och otåligt. Facklitteratur som intresserar mig läser jag ganska noga, långsamt och eftertänksamt. Filosofiska böcker och poesi njuter jag av, backar och läser om. Jaa..hurdan människa är jag då? ;)
Manualer läser jag aldrig förrän jag först försökt och misslyckats :D

Caj sa...

Jag tänker mig att själva ämnet eller temat är avgörande. Om du har tänkt försöka jobba med bilar så märker du snabbare hur det kommer att gå om du läser en bok som handlar om bilar. Läser du eftertänksamt igenom hela boken eller tappar du intresset efter halva. Tappade du intresset för att boken handlade om att reparera bilar istället för om att köra bilar? Eller var det människorna i boken som var intressanta/ointressanta?

Sara sa...

Jag läser i rasande takt, äter i rasande takt, jobbar i rasande takt - dricker minst en halv liter vatten åt gången, i ett enda svep. Och fångar inte boken mej direkt, så får det vara. Tror nog att det berättar nåt om mej.

Caj sa...

Det berättar så evigt mycket om dig.

Malin sa...

Jag läser böcker om människor snabbt och intresserat, men missar antagligen detaljer för att jag vill vidare i boken. Faktaböcker somnar jag nästan när jag läser, trots att jag i idévärlden borde vara intresserad av ämnet. Jag är mer intresserad av att vara intresserad, antagligen. När jag jobbar med sådant som jag gillar jobbar jag också snabbt och effektivt, och jag befattar mig inte alls med jobb jag inte är intresserad av (om jag inte blir tvungen så klart)