söndag 8 september 2013

En lång lista med frågor och svar

Eftersom jag inte skrivit någonting på länge och nu fick lust att skriva någonting så kopierade jag en lista av Ponks. Det mesta skrev jag igår kväll. Därför har jag t.ex. svarat "god natt" på punkt 28.

1. Hur gammal är du?
33

2. Hur gammal känner du dig?
Ibland kan jag bara betrakta världen och bli oändligt fascinerad av t.ex. en fågel som råkar sitta på gården. Då känner jag mig som ett barn. Ibland får jag kramp i ryggen och kroknar. Då känner jag mig som en 90-åring. Oftast känner jag mig nog som en 33-åring.

3. Vad har du gjort i dag?
Cyklade iväg till en park med två barn. Där drack vi trip och barnen åkte i karuseller och jag läste en bok och pratade med en annan pappa. Sen har jag lagat mat, börjat storstäda hönshuset, tömt och fyllt en kompost, gett en tupp och en höna i gåva till ett par kompisar, sålt ett par hönor till samma kompisar, matat djur, badat barn, vattnat olika plantor, ...

4. Vilken film såg du senast?
Hmmm.... den hette Saved! Handlade om några kristna typer. Valde den på måfå på Netflix och det brukar resultera i att man slutar efter 15 minuter men den här gick bra att se till slut.

5. Vem ringde du senast?
Malin.

6. Är du besatt av någonting?
Kanske lite av höns eller fåglar överlag.

 7. Är du rädd för blod?
Nej.

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu?
Vår salong. Sitter på en gammal stol vid ett gammalt bord vid ett gammalt fönster. Golvet är av trä, väggarna är mysigt gula.

9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet (fram tills nu).
Kanske (förmodligen inte). Jag tycker i alla fall inte om att försöka prestera och briljera just här.

 10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga?
Nej.

11. Vilken färg är dominerande i din garderob?
Det kan vara blått, för jag har åtminstone tre par blåa jeans, en blå pyjamas, någon blå t-skjorta och två blåa jackor. Det är förmodligen tillräckligt för att vara dominerande med tanke på att jeans och jackor är ganska stora plagg.

12. När vaknade du i dag?
7-8-tiden

13. Vilken är din favorithögtid?
Nu satt jag redan alltför länge och funderade utan att komma på någonting. Jag har nog ingen favorithögtid.

14. Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu?
Helst hemma, och det är jag nu. Tänk, vad jag är lyckligt lottad.

15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till?
Jag kommer genast att tänka på en stad i Indien som heter Hubli. Förmodligen var Hubli inte så hemsk men omständigheterna gjorde att jag (och Malin) avskydde att vara där.

16. Hur vill du tillbringa din pension?
Pension ....? Jag drömmer ofta om att tillbringa vintern på något varmare ställe.

17. Vad lyssnar du på just nu?
Jag lyssnar inte på någonting. Förr lyssnade jag på musik men jag gör det ganska sällan numera. För en stund sedan lyssnade jag på Maria Mena.

18. Har du någon gång brutit ett ben?
Jag har brutit min vänstra arm. Jag föll i en rutschbana då jag var kanske 10 år.

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl?
Havregryn, frukt, nån sorts fett, kryddor av olika slag, nu blev det redan för många saker.

20. Vem är din favoritkändis?
Det skulle kunna vara Thor Heyerdahl. Han gjorde intressanta saker och skrev spännande böcker.

21. Vad är du på för humör just nu?
Gott humör. Det beror till stor del på att jag sov en lång natt senaste natt. Man skall aldrig underskatta sömnens inverkan på humöret.

22. Vilka världsdelar har du varit i?
Europa, Nordamerika, Asien, Australien

23. Snarkar du?
En gång efter att jag hade ätit så evigt mycket pizza i Norge snarkade jag så högljutt att jag själv vaknade av oljudet. Annars snarkar jag sällan.

24. Vilka yrken har du provat på?
Gårdskarl, målare, lägerledare, piccolo, servitör, siilomies, industriunderhållsperson, tidningsläsare, föreläsare, olika sorters kontorsråtta, informatör, miljöingenjör, IT-kille, lärare, forskare, kompositör/musiker, idrottsinstruktör.

25. Hur går du helst klädd?
I 7/8-byxor (tack mormor för benämningen, egentligen är det såna där långa shorts) och t-skjorta.

26. Vilket stjärntecken är du född i?
Skorpionens.

27. Vilket är ditt favoritgodis?
Häxpipor eller vad de nu heter. Noitapilli.

28. Vad sa du senast?
Kanske "god natt".

29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan?
Gymnastik och musik. Fast nu var det ju ämne och inte ämnen så gymnastik.

30. Vad har du på dig just nu?
7/8-byxor och en långärmad t-skjorta.

31. Vilken är din favoritaffär?
Jag besöker nästan bara en affär och det är Citymarket, så det måste väl rimligtvis vara min favorit. Ja, ibland köper jag nånting via nätet, men e-bay kan inte räknas som en affär. Sen gillar jag alla matvaruaffärer i utlandet. Det är oerhört spännande att gå omkring i dem.

32. Vad har du för storlek i kläder?
S-L, alla tillverkare har ju olika storlekar på sina storlekar. Skorna brukar vara 26,5 eller 27,0 cm.

33. Vad har du i dina fickor?
Jag har nästan alltid papper i fickan. En näsduk eller lite hushållspapper. Dessutom har jag ofta nycklar, telefon och börs i fickorna.

34. Vad köpte du senast?
Hmmmm..... jag tror det var bensin till bilen.

35. Hur många gånger har du flyttat?
Det är nog ganska många. En gång räknade jag att jag hade flyttat 11 gånger inom 11 år.

36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med?
Nu tänkte jag först på min familj, men den är ju inte en sak och då skulle jag inte heller vara ensam, så jag antar att det inte duger som svar. Jag tror jag skulle vilja ha ett fiskenät, en kniv och ett elddon eller nåt i den stilen.

37. Är du morgon- eller kvällsmänniska?
Hahaa. Oj, det var inte svårt att svara på den frågan. Kvälls!

38. Senaste filmen du såg på bio?
Life of Pi. Såg den i London i våras då jag var där med min pappa och mina bröder.

39. Har du blivit sydd någon gång?
Jo, i hakan.

40. Har du någon gång badat naken utomhus?
Jag svarar som Ponks: "Hallå, jag är från Finland"

41. Vad åt du till frukost?
Omelett med honung och fruktsallad. En klassiker här hos oss. Och kaffe latte.

42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan?
Jag bodde i Åbo, spelade mycket volleyboll, klättrade, sjöng, studerade, umgicks med folk, bl.a. med min då blivande fru Malin.

43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning?
Nej, jag kör inte vårdslöst.

44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?
Samma kompisar som jag gjorde hönsbusiness med hade med sig en flaska vin från Turkiet. Det var extra speciellt.

45. Var lägger du din mobiltelefon när du sover?
Jag lägger den inte, den ligger i någon byx- eller jackficka eller på ett bord någonstans.

46. Vad var det sista du åt?
Spaghetti och quornsås.

47. Vilken tid är din väckarklocka inställd på?
I vanliga fall 6.45, men inte i dag.

48. Är du blyg?
Jag är ganska blyg. Det är lite jobbigt för ibland kan det uppfattas som att man är otrevlig. Men visst, det är ganska otrevligt att vara blyg. När jag var liten var jag sjukt blyg. När jag var hos en tant som skötte mig och mina bröder ibland vågade jag inte säga tack för maten trots att jag ville. Nuförtiden är jag inte riktigt så blyg, jag är bara inte särskilt pratsam.

49. När flög du senast?
I april. Jag var i Spanien och klättrade i berg. Det var fint.

50. Har du någon tatuering?
Nej, men jag har ofta funderat på hur det skulle se ut att ha håret hängande framför ansiktet och ett ansikte tatuerat i bakhuvudet.

51. Har du varit med om en bilolycka?
Njää, det kan man inte säga. I Härmä körde jag på en hare en gång så den träffade mitt i registerplåten.

52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet?
Det har jag helt säkert. Jag är inte den som berättar allt.

53. Vilken är den roligaste träningsformen?
Om man menar motionsform så är den roligaste för mig klättring. Den roligaste träningsformen för att bli bättre på klättring är också klättring. Om jag "tränade" bara för att "träna" så tror jag inte jag skulle tycka att någon träningsform var rolig.

54. Har du några husdjur?
Ja, många höns och några kaniner. Men de har egna hus.

55. Vill du gifta dig?
Jag är redan gift så jag vill nog inte gifta mig flera gånger.

56. Var växte du upp?
I Borgå.

57. Har du någon gång ringt polisen?
Jag minns att jag ringde en gång då jag hittade ett fyllo som hade slocknat på ett olämpligt ställe i Åbo.

58. Vilka är dina största svagheter?
Oberoende om det handlar om viktiga eller oviktiga, lätta eller svåra saker så kan jag få oerhört mycket tid att gå åt ...

59. Har du, eller har haft, något smeknamn?
Folk har väl kallat mig olika saker ibland. Cajtsu, Caju, Cajde, Caji, Cajppa, Cajen, Tunkiopää, ...

60. Vad ska du göra imorrn?
Laga mat, mata djur, kanske fortsätta storstäda hönshuset. Jag ska måla det också i något skede men knappast imorgon. Cykla lite. Kanske fara o titta hur hönsen som flyttade från oss idag har det.

61. Vad har du in din väska?
Ett par gångjärn som jag köpte på Juthbackamarknaden.

62. Vad shoppar du helst?
Ja, det är väl mat det. Jag shoppar nog ingenting annat än mat.

63. Favoritdesigner/märke?
Märkesfreak-ism har jag aldrig förstått mig på. Men för att ändå komma med ett svar på frågan så har jag alltid gillat Red Chili klättringsskor. De passar mig.

64. Bästa plagg/accessoar i garderoben?
Jag skulle ha sagt att det var mina strumpor som bara höll och höll, men de har gått sönder (båda inom en vecka, hur sannolikt är det?). Nu är det kanske en av mina blåa jackor - en tunn skaljacka.

65. Vilken är din favoritparfym?
Jag är nog inte tillräckligt insatt för att ha en favorit.

66. String, boxer eller vanliga trosor?
Boxers. Jag skulle förmodligen ha valt boxers även om de andra alternativen hade varit någonting jag kunde ha tänkt mig att ha på mig.

67. Vad sover du i?
En mörkblå pyjamas med knappar och krage, eller blåvitrutiga pyjamasbyxor och t-skjorta, eller nånting helt annat. Kanske boxers. Och i en väldigt skön Jensen-säng.

68. Går du på någon diet?
Nej, det gör jag inte.

69. Nämn tre maträtter du äter ofta?
Havregrynsgröt, mannagrynsgröt och omelett.

70. Vad dricker du till vardags?
Vatten. Kaffe brukar jag också dricka.

71. Om du dricker alkohol, vad dricker du helst?
Rödvin eller öl, gärna ale.

72. Lugn hemmakväll eller party all night long?
Lugn hemmakväll! Party all night long är nog ingenting för mig längre. Det lockar inte det minsta.

73. Tycker du om att fika?
Jovisst. Att fika är trevligt och det finns inget motsvarande ord i finlandssvenskan.

74. Vilka tidningar brukar du läsa?
Brukar.......? hmmmm... Rock and Ice läser jag ibland.

75. Favoritprogram på TV?
TV vet jag inte så mycket om men So You Think You Can Dance tycker jag om att titta på. Jag ser också fram emot nästa säsong av Orange Is the New Black om man kan klassa det som ett tv-program.

77. Hur skulle du beskriva ditt hem?
Jag skulle beskriva det som ett hem jag trivs i. Det beskrevs också i juninumret av Kodin Kuvalehti. Där kan man kika hur någon annan skulle beskriva det.

78. Pedant eller slarver?
Båda. Beror helt på vad saken gäller.

79. Dricker du kaffe och i så fall vilken sort?
Jo tack, jag dricker kaffe med glädje. Jag gillar i synnerhet Passalacquas kaffe. Just nu har jag Robert's Coffees Café Brutal i kvarnen. Det är också gott även om det är lite väl mörkrostat. Oftast dricker jag kaffe latte.

80. Tråkigaste hushållssysslan?
Det är nog att plocka disk. Ut och in, fram och tillbaka. Det är ändlöst.

81. Hur ofta städar du?
Ungefär en gång i veckan. Ungefär 52 gånger oftare än för 10 år sedan.

82. Leva nu, längta eller minnas?
Jag kan ju inte välja bort något av de där tre ...

83. Något du aldrig skulle klä dig i?
Jag kan inte komma på någonting sådant.

84. Vad skulle du vilja ha mer tid till?
Om jag ville ha mera tid till någonting skulle det antagligen lätt gå att ordna med en enkel omprioritering.

85. Vad gör du för att rensa huvudet och få extra energi?
Sover, äter, klättrar och spelar något meningslöst spel i stil med candy crush. Candy crush rensar huvudet men någon energi får jag nog inte av det.

86. Drömresemål?
Vancouver har jag tänkt på länge. Annars är mina drömresemål sådana ställen där jag har bekanta.

87. Vilket är ditt drömyrke?
Drömyrke .......? Det här är en av de svåraste frågorna och jag har inget svar. Yrken som fenomen är i sig väldigt förbryllande.

88. Framtidsdrömmar?
Just nu drömmer jag om en lång husvagnsresa för att hälsa på vänner och bekanta i olika delar av Europa.

89. Vilket blir ditt nästa köp?
Det blir livsmedel av olika slag, det är jag ganska säker på.

90. Hur kommer du spendera semestern?
Tillbringa heter det! Tillbringa!

1 kommentar:

minna lindeb sa...

ha ha! Just det. Att tillbringa är att TILL Bringa och att spendera betyder ju att slösa bort nånting.
Nå inte helt och hållet men ditåt.
Bra svarat. Särskilt att man cyklar till grannarna för att kolla in hur hönsen mår . Ljuvligt.