torsdag 12 januari 2012

Iakttagelser från matbutiken

En av de mest spännande sakerna man kan göra när man befinner sig utomlands är att gå i vanliga matbutiker. Jo, jag kan stå för att jag verkligen tycker det. I Martinique får bag in box en helt ny betydelse i och med att bagen innehåller rom. Dunkar med 3 eller 4½ liter femtio-procentig rom säljs i små bybutiker, och urvalet är stort. Det får en att tänka på att det faktiskt inte finns Koskenkorva b.i.b. i Finland.

En annan anmärkningsvärd detalj är att det inte finns plastpåsar i butikerna här. Det finns ofta inga påsar alls så man är illa tvungen att ha med någonting att bära hem matvarorna i. I vissa butiker kan man köpa en tygväska, men engångspåsar finns helt enkelt inte. Så kan man också ha det.

2 kommentarer:

Erkki Klingklong sa...

Jag instämmer till fullo i denna iaktagelse. Jag kan till och med tycka att det är intressent att kika i folks kylskåp för att se vilken typ av ingredienser de köper.

När vi var på Sicilien fascinerades jag över hur olika färger det är i olika matbutiker! Sen var det intressent att upptäcka att där var det väldigt uppdelat. Skulle du ha bröd fick du gå till brödbutiken, ville du ha frukt - fruktbutiken osv. Mycket charmigt. Inte så smidigt för barnfamiljen kanske men en bra mycket trevliga statskärna än stormarknadernas stad.

Caj sa...

Här är det lite mindre charmigt än jag kanske hade hoppats. Vi har ibland handlat på olika gatumarknader, men de är inte så vanliga. Supermarketarna är de bästa inköpsställena.