tisdag 13 mars 2012

Vårt högsta höns


Som jag tidigare skrivit är det inte tupparna som är högsta hönsen hos oss just nu. Två tuppar har vi haft som lyckats ta sig till toppen i rangordningen. Den första var Algot med den förskräckliga rösten. Den andra var Majhard, en stor tupp med pondus men som dessvärre ville ta sig ännu högre i rangordningen och började hoppa på barn och därefter också vuxna. Till sist hoppade Majhard på min svåger, men då åt svågern upp tuppen.

Det finns så många bra tuppar i världen så det känns som om vi haft lite otur med våra hittills …

Vem är det som är det högsta hönset då? Jo, det är superhönan Prippi (på bilden), som är lika mäktig som snäll. Hon vaktar hela flocken, jagar iväg katter, skyddar små hönor som de andra hönorna hackar på. Ja, hon har aldrig ens deltagit i hackordningen för hennes ledarskap är en sån självklarhet. Hon lägger ägg nästan varje dag och senaste sommar ruvade hon fram en kull kycklingar som hon tog väldigt bra hand om. Dessutom är hon riktigt, riktigt mjuk och skön att hålla i.

1 kommentar:

Caj sa...

Och precis när jag hade hyllat Prippi lade hon sig ner för att ruva. Jag som hade önskat mig påskkycklingar och nu verkar det som om Prippi skulle ruva fram några PRECIS till påsk, bara allt går bra. Hurra.